zondag 27 december 2015

Ons vragen uurtje met Christel

Wie ben je?
Ik ben Christel Bakkers, 43 jaar en wonende te Kinrooi in Belgisch Limburg.
Samen met mijn man Jo heb ik 2 puberzonen van 16 en 14 jaar.
Naast mijn beroep als godsdienstjuf in het lager onderwijs heb ik veel creatieve hobby’s.
Naast kleuren zing ik enorm graag en heb ik een passie voor muziek.
Ik componeer (tekst en muziek) mijn eigen nummers en probeer hiermee mijn gevoelens te uiten.
Ondanks (of misschien door) mijn aangeboren afwijking (ik mis mijn rechterhand), ben ik een gedreven persoon en dat brengt nogal eens stress met zich mee.

Wat is je favoriete boek?
Ik heb verschillende favorieten, het ligt eraan met welk doel en ingesteldheid ik kleur.
Voor mandala’s is mijn favoriete boek: 100 creaties mandala
Hier kan ik mijn verstand op nul zetten en kleurenAls het wat uitdagender mag zijn, kies ik voor ‘Het betoverde woud’ en kleurblokken van ‘Artists’ Colouring Book’. Van de laatste heb ik ‘Turkish Design’ al volledig ingekleurd en ben ik bezig met ‘1960s’.
De laatste tijd hou ik het vooral bij mandala’s omdat mijn stressniveau erg hoog ligt en ik behoefte heb aan gewoon op gevoel kleuren.
Ook kaartjes kleuren vind ik leuk: ik heb bijvoorbeeld aan alle eerste communicantjes van mijn school een zelf ingekleurd kaartje met een tekst als aandenken gegeven.




Wat doet kleuren met je?
Het was een moeilijk jaar en kleuren bracht en brengt mij nog steeds de nodige rust.
Het zorgt ervoor dat ik de nodige afstand kan nemen van dingen die het leven moeilijker maken. Door het kleuren kan ik in mijn gezin nog steeds de rots in de branding zijn die zo hoognodig is.

Wat is je lievelingskleur en zie je dit ook terug in het kleuren?
Mijn lievelingskleur is rood, maar ook blauw kan mij dit laatste jaar erg bekoren.
Dit vind je zeker terug in mijn kleurwerkjes.
Ik ben een pittige dame, dus je zal meer felle kleurtjes dan pasteltinten terugvinden in mijn tekeningen.





Welke kleuren gebruik je nooit?
Ik probeer alle kleuren eens te gebruiken, alhoewel ik vaak (zoals zoveel kleurcollega’s) naar dezelfde kleuren teruggrijp.
Soms probeer ik bewust een tekening in te kleuren met tinten die ik heel weinig gebruik. Telkens ben ik weer verrast door het resultaat.







Op welke kleurplaat die je hebt gekleurd ben je het meest trots?
Dit vind ik een erg moeilijke vraag.
Er zijn een aantal exemplaren die ik persoonlijk wel de moeite waard vind.
Hieronder 5 van mijn persoonlijke favorieten.
Eentje uit het kleurblok ‘Vlinders’ van het kruidvat’: gekleurd met stabilostiften.


Dan 3 exemplaren uit ‘Turkish Design’: de 1ste met kleurpotloden, de 2de met stiften en de 3de een
combinatie van de 2.
En natuurlijk kan een mandala niet ontbreken, uit ‘100 creaties mandala’


Ben je op dit moment ook met een creatie bezig?
Ik kleur altijd een tekening af, voordat ik met een nieuwe begin, dus op dit moment moet ik er nog eentje kiezen.

Waar kleur je het liefst mee stift of kleurpotlood?
Had je mij die vraag een paar maanden geleden gesteld, dan zou ik zonder aarzelen kleurpotloden hebben geantwoord.
Nu kleur ik vooral met stiften, want hierdoor krijg ik een feller resultaat en dat past beter bij mijn karakter. Zeker bij mandala’s vind ik stiften leuker.
Als ik een meer bijzondere tekening wil inkleuren vind ik kleurpotloden dan weer interessanter. Zo kan je meer effect creƫren.

Heb je ook een favoriete merk?
Ik kleur vooral met stabilostiften en fineliners.
Maar de laatste tijd heb ik ook markers ontdekt en die vind ik ook geweldig (niet bij priegeltekeningen). Jammer dat ze zo duur zijn.
Mijn keuze bij kleurpotloden varieert van tekening tot tekening: bruynzeelkleurpotloden (keverblik),
Derwent coloursoft, Faber Castell (ecokleurpotloden, de goedkopere) …
(gekleurd met promarkers)

Waar haal jij je boeken (winkel) of kleurplaten ( site) ?
Ik hou niet van uitgeprinte tekeningen omwille van het uitlopen van de lijnen bij het kleuren (zeker bij stiften) en ook door de kwaliteit van het papier. Je kan natuurlijk duurder printpapier kopen, maar mij zegt dat niets.
Ik koop ze liever in de boekhandels (overal waar ik iets tegenkom wat mij aanstaat).
Via internet heb ik nog geen boeken gekocht (wel kleurpotloden), omdat ik de boeken graag op voorhand persoonlijk inkijk.


Welk boek(en) staat er nog op je verlanglijstje?
Eigenlijk heb ik genoeg om te kleuren.
Het moet iets zijn wat ik nog niet heb. Het liefst enkelzijdig bedrukt en iets wat je niet elke dag tegenkomt.
Dus als ik iets tegenkom wat schreeuwt ‘WAUW’ …

(uit 1960s)

Mensen die net beginnen met kleuren zitten vol vragen,wat raad jij ze aan?
Stel je eerst de vraag waarom je kleurt en daarmee ga je verder.
Laat je door niemand wat aanpraten en doe je eigen zin.
Laat je niet gek maken en geniet ervan!

Heb je zelf een blog of?
Nee, dat heb ik niet.
Ik vind mijzelf niet bekwaam genoeg om anderen over mijn hobby te vertellen.
Ben wel een gestart met een blog over mijn persoonlijke ervaringen ivm mijn handicap. Dit is echter
doodgebloed. Vond het toch iets te persoonlijk.


   




Geen opmerkingen:

Een reactie posten